Welkom

Deze website is bedoelt als ondersteuning voor alle gebruikers van de ES kassa programma's.

Ontvangst kassa software

 


1.
Installeer de kassa software demo

2. Voer de licentie in, ga naar instellingen / constanten 1 / tab algemeen,  vul hier het bedrijfsid en wachtwoord in. (de licentie  heeft u van ons per email ontvangen)

3. Na het invullen van het bedrijfsid en wachtwoord herstart het programma.

4. Controleer via de i button of er een update beschikbaar is 

Opstarten en inrichten

Hieronder de meest ideale volgorde om het ES programma in te richten, begin als volgt:

1. ga naar instellingen - artikelgroepen

Bedenk welke artikelgroepen u wilt gaan gebruiken (de voorbeeld artikelgroepen kunnen alleen verwijderd worden als er geen ''artikel'' meer aan de artikelgroep gekoppeld is)
artikelgroepen hebben de volgende voordelen:
* Makkelijk zoeken in de artikellijst
* Omzet per artikelgroep
* Prijs verhogingen van een specifieke artikelgroep

4. Ga naar instellingen - klantgroepen

(maakt u geen gebruik van het klanten beheer ga door naar stap 6)

Bedenk welke klantgroepen u wilt gaan gebruiken, wilt u meer dan één klantgroep aan een klant koppelen ga dan naar instellingen - constanten2 - tab 'klanten'.
klantgroepen hebben de volgende voor delen:

* specifiek per groep welke klanten u een brief / email of sms wilt sturen

5. Ga naar klanten (de knop klanten in het basis scherm)

Kies hier toevoegen om een nieuwe klant aan te maken. Het kan voorkomen dat de voorbeeld klant niet verwijderd kan worden wijzig deze klant dan in uw eigen klant of zet deze op ''oud'' door dit aan te vinken in de  klantgegevens.

* Klanten importeren? (instellingen - constanten1 - tab 'speciaal')

6. Lay-out formulieren zoals factuur, bon, offerte, order instellingen

Ga naar instellingen en maak een keuze uit factuur instellingen (bon/order/offerte/reparatie)

(Let op wanneer u gebruikmaakt van facturen dan hoeft u alleen deze in te stellen, bij de instellingen van bon/offerte/order is een knop "alles overnemen van de factuur" u hoeft daarna alleen nog een paar kleine aanpassingen te doen)

7. E-mail instellen (facturen digitaal versturen & omzet)

Ga naar instellingen / constanten 1 / tab email/sms.
Vul de juiste SMTP in van u internet provider of klik hier om te kijken welke internet provider u gebruikt http://watismijnip.nl/ (zie provider), stel u heeft internet van ziggo dan zou er bij smtp moeten staan "smtp.ziggo.nl'" Vul uw email adres in, let op bij email ''van'' dient het email adres tussen < > te staan. De standaard poort is 25.

Hardware aansluiten

Hieronder uitleg over het aansluiten van randapparatuur

Aansluiten Bon printer:

 

Klantendisplay koppelen:

  • Ga naar instellingen - constanten 1 - tab 'algemeen 4'.
  • Geef hier aan welke COM poort u gebruikt voor de klantendisplay.
  • Een klantendisplay met USB aansluiting? zorg dat er een virtuele com poort is aangemaakt.

Label printer koppelen:

Ga naar instellingen - constanten 1 - tab 'afdrukken 2'.

Geef hier aan welke label printer u gebruikt.

Verder kunt u de geprinte tekst optimaliseren door met 'breed' 'hoog' en de X & Y posities deze waardes te veranderen.

Of maak gebruik van de vrije velden:

Barcode Scanner koppelen:

Om met een barcode scanner te werken hoeft u in het programma niets aan te geven, wanneer de scanner correct geïnstalleerd is zal deze direct al werken binnen het programma.
(test de scanner door het kladblok van Windows te openen en vervolgens een barcode te scannen, wanneer u cijfers ziet verschijnen is de scanner bruikbaar)

Houd u er rekening mee dat u ervoor zorgt dat de scanner zo ingesteld is dat deze automatisch een ENTER geeft wanneer er iets wordt gescand, mocht de scanner niet automatisch een ENTER geven dan vertraagd het snel kunnen afreken omdat u dan zelf nog een ENTER toets zal moeten geven op het toetsenbord voordat de factuur/bon regel wordt toegevoegd bij het afrekenen.

Touchscreen

Om met een touchscreen te werken hoeft u in het programma niets aan te geven, wanneer de touchscreen correct geïnstalleerd is zal deze direct al werken binnen het programma.

Wel is het verstandig 'afrekensnelknoppen' aan te maken om zodoende met de touch screen af te kunnen rekenen in het kassa scherm.


FAQ (meest gestelde vragen)

Algemeen:

Werken met spaarpunten, spaarpunten kunnen op 3 verschillende manieren worden toegekend:

* Per klant besteding
* Bij elk verkocht artikel
* Per artikelgroep

De waarde van een spaarpunt wordt bepaald in het artikel ‘spaar’ deze vind u terug in de artikellijst onder “speciaal”.

Spaarpunten toekennen, de meest gebruikte optie is spaarpunten toekennen aan de hand van besteding. Bijvoorbeeld elke €10 is één spaarpunt toekennen aan de klant.

Instellen van spaarpunten over het totaal bedrag:
Ga naar instellingen / artikelgroepen. Kies toevoegen. En vul in “spaarpunten-totaal” vervolgens geef aan over welk bedrag en hoeveel spaarpunten.

Het saldo van de spaarpunten is bij elke klant terug te zien. Ga naar klanten F2 en dubbelklik op een klant.

Het saldo van de spaarpunten kan ook getoond worden in het kassavenster (handig tijdens afreken zodat u op de hoogte bent van het saldo van de klant)

Ga naar instellingen / constanten 2 / tab klanten.
Vul het veld onder “tekst op het afrekenscherm” in met de tekst: Aantal spaarpunten [sp]
kies ook een kleur en grootte van de letters.

Hieronder het resultaat van het saldo (spaarpunten) in het kassavenster:

Er zijn ook nog andere opties om spaarpunten toe te kennen aan de klant.

Spaarpunten per artikel:
Zie het veld spaarpunten in het artikel, elke keer als het artikel wordt afgerekend worden die spaarpunten toegekend.

Spaarpunten per artikelgroep is ook een mogelijkheid:

Ga naar instellingen / artikelgroepen en vul per artikelgroep de velden in.

Spaarpunten tonen op de bon:

Het saldo van de spaarpunten kan ook getoond worden op de kassabon. ga naar instellingen  / bon instellingen, zie tabblad “voetregels” vul in bij spaarpunten: Saldo spaarpunten: [sp]

Ja u kunt met een wachtwoord werken. Er kan 1 wachtwoord ingesteld worden en er kunnen bepaalde rechten worden aangegeven (instellingen / constanten 1 / tab algemeen 2).

Zodra het wachtwoord is in gesteld word er in het vervolg tijdens het opstarten van de software gevraagd om een wachtwoord, is er geen kennis van het wachtwoord dan kan er geklikt worden op annuleren of de enter toets en komt u in een beperkte omgeving.

Wordt er ingelogd met een juist wachtwoord dan zijn er geen beperkingen.

(Alles wat aangevinkt wordt in de ”wijzigen rechten” mag WEL in de beperkte omgeving)

Het programma komt standaard tijdens het afsluiten met een venster waarin gevraagd wordt of u een back-up wilt maken. U kunt akkoord aanvinken, op dat moment wordt er gezocht naar een USB stick of externe schijf om de back-up op te slaan.

Heeft u liever een back-up naar de cloud of een andere locatie bijvoorbeeld een server? Ga dan naar instellingen / constanten 2 / tab gegevens veiligstellen back-up. Vul hier een standaard back-up locatie in, tijdens het afsluiten wordt de back-up naar de opgegeven locatie gestuurd.

“data” staat standaard aangevinkt zodat er weinig ruimte nodig is voor de backup, er wordt alleen een backup gemaakt van de data plus instellingen dit is voldoende.

Er zijn hiervoor twee mogelijkheden, mede afhankelijk welke soort back-up u heeft namelijk ”compleet” of alleen ”’data”.

Bij een back-up van het hele programma (compleet) kunt u het back-up bestand uitpakken en de map plaatsen op uw C:schijf, u dient alleen nog even via de map naar het opstart bestand te gaan espos.exe.

Bij een back-up met alleen de data dient u de update opnieuw te installeren, vervolgens gaat u naar het back-up bestand toe en kopieert alle bestanden, ga nu terug naar de installatie op de c:schijf en vervang alle bestanden onder de map data voor de bestanden uit de back-up. U kunt het programma nu starten door naar het opstart bestand espos.exe te gaan.

Ga naar instellingen / constanten 1 / tab “btw”. U kunt hier aangeven btw bedragen incl of excl.

Als er een product retour geboekt moet worden kunt u naar de kassa gaan (F12) het retour product aanslaan met als aantal – … (min), vervolgens klikt u op contant (als u het retour bedrag contant teruggeeft). Voorraden en omzet worden op deze manier correct terug geboekt.

Ja dat kan vanaf versie 4.11 (programma’s versie staan links bovenin het programma).

Ga naar de knop omzet en zie daar de knop ”omzet mailen” kies eerst een periode waarvan u de omzet gemaild wilt hebben bijvoorbeeld kwartaal, klik vervolgens op omzet mailen en vul een email adres in.

Het is wel van belang dat de mail functie in het programma al werkt en goed ingesteld staat (instellingen / constanten 1 / tab email/sms)

Tevens dient er Excel aanwezig te zijn op uw systeem aangezien er ook een omzet export wordt meegeleverd. Heeft u geen Excel geïnstalleerd dan kunt u er ook voor kiezen het gratis open office pakket te installeren https://www.openoffice.org/nl/
u dient nog wel in het programma aan te geven dat u gebruikt maakt van open office (instellingen / constanten 2, vink aan open office)

Het is ook mogelijk standaard de dagomzet te mailen, deze vraag verschijnt dan te samen met de vraag “wilt u een back-up maken” tijdens het afsluiten (instellingen / constanten 2 / dag omzet mailen)

 

Een logo toevoegen is mogelijk voor factuur (a4) dit kunt u instellen via instellingen / factuur instellingen / tab kop.
U dient het logo bestand toegevoegd te hebben aan de map ”data” (de map data staat in de hoofdmap van het programma op de C schijf)

Een logo op een contant bon toevoegen kan ook maar dient ingesteld te worden in de bonnen printer. Ga in Windows naar apparaten en printers, rechtermuisknop op de bonnen printer, kies eigenschappen, kies voorkeur instellingen (vanaf dit moment is het afhankelijk van het type printer waar het logo ingesteld kan worden)

Jazeker dat kan, ga naar “dagtotalen” kies toevoegen om een beginstand van de kassa in te voeren.

De omzet kan verwijderd worden door te gaan naar:
Instellingen / constanten 1 / tab ”speciaal” zie hier de knop ”verwijder alle bonnen en facturen” Let op alle bonnen en facturen worden verwijderd!

Door bovenstaande knop toe te passen wordt alle omzet geheel verwijderd. Het gaat alleen om de omzet, de rest van de gegevens blijven behouden (klanten / artikelen / etc)
Een enkele bon verwijderen is niet mogelijk.

Wilt u slechts één enkele bon aanpassen / wijzigen? Ga da naar de bonnen (F11) en selecteer de bon waar het omgaat en zie de knop “wijzigen”. De volledige bon komt nu terug in het kassavenster, u kunt nu aanpassingen verrichten. De bon wordt pas weer opgeslagen als u kiest voor factuur/pin of contant. Wilt u alle bon regels verwijderen (een lege bon) zorg dan dat er tenminste 1 lege bon regel instaat.

bonnen wijzigen

 

Ja dat kan. Ga naar bonnen F11, selecteer de bon die u wilt aanpassen klik vervolgens op de knop wijzigen bon.
(voor deze actie dient het kassa venster gesloten te zijn anders werkt de knop niet!)

U kunt de bon nu aanpassen in het kassavenster.

Er zijn meerdere mogelijkheden om de voorraad bij te werken.

  1. De voorraad aanvullen / bijwerken kan via instellingen -> Artikelvoorraad bijwerken. Via deze instelling wordt er ook een ”log bestand” bijgehouden.

  2. Ga naar artikelen (knop bovenin het scherm) en dubbelklik op het artikel die u wilt aanpassen, pas de voorraad aan.

 

Bij de shop in shop versie wordt er gewerkt met artikelgroepen die gebruikt worden voor één specifieke huurder. Elke huurder heeft zijn eigen artikelgroep.
Vervolgens kunnen er verschillende artikels aan die artikelgroep gekoppeld worden.

Mocht u een omzet overzicht willen van alleen één specifieke artikelgroep dan kunt u opvragen via “omzet” / Exporteren facturen en bonregels.

Klik op wijzigen of maak een nieuwe export aan door toevoegen te kiezen. Geef aan welke artikelgroep u wilt exporteren gevolgd door OK.
(Zie ook de knop ”standaard” zodat alle standaard kolommen ge-exporteert worden, voor specifieke kolommen kies tabblad velden)

Kies nu exporteren, maak een keuze uit Excel of de gratis versie openoffice (let op open office dient wel aangevinkt te zijn bij instellingen / constanten 2) en klik op OK.

Om uw voorraden te tellen en te vergelijken kan het handig zijn een export te maken uit het programma.
Ga naar artikelen, kies exporteren kies voor excel of openoffice (gebruikt u open office dan dient dit ook aangevinkt te zijn in het programma, instellingen / constanten 2)

De waarde van uw voorraad kan gemakkelijk opgevraagd worden via “afdrukken actuele voorraad”.
Let op er dient dan wel een inkoopprijs te zijn opgegeven in het artikel en tevens dient de voorraad ingevuld te zijn!

Onze software draait op alle Windowssystemen behalve smartphones. Dus een Windows kassasysteem, desktop, laptop, tablet & server is mogelijk.
Waar u wel even op moet letten is de beeldresolutie van het systeem deze moet minimaal 1024×600 aankunnen. Tevens is het belangrijk dat bonprinters een USB aansluiting hebben.

 

Per email een update ontvangen? U kunt deze installeren door dubbel te klikken op de link die in de mail vermeld staat.
Zie ook de uitleg video die in de mail vermeld staat.

Mocht er sprake zijn van een btw verhoging dan is dit gemakkelijk aan te passen via instellingen / constanten 1 / tab ”btw”, kies toevoegen en geef een begin en eventueel einddatum op.

Het komt geregeld voor dat na een Windows update printers niet meer werken. Dit kan in de meeste gevallen de volgende twee oorzaken hebben:

* Er is geen standaard printer meer geselecteerd. Ga in Windows naar het configuratiescherm/apparaten en printers. Klik met de rechtermuisknop op een printer en kies standaard. In Windows 10 is het overigens niet nodig om een standaard printer te hebben geselecteerd dit gaat namelijk automatisch.

* De poort van de printer is opeens gewijzigd zet deze terug naar de juiste poort (USB). Ga in Windows naar het configuratiescherm/apparaten en printers. Klik met de rechtermuisknop op de bon printer en kies eigenschappen, klik op het tabblad poorten en kies hier de juiste USB poort.

Ga naar de kassa (F10) zie daar twee checkboxen, door deze aan te vinken kunt u ”groep knoppen” toevoegen en ”snel knoppen”. Aan een snelknop kunt u een artikel koppelen.
Een snelknop is een knop die een artikel oproept uit de artikellijst (Snelkoppeling naar artikel). In het artikel wordt de omschrijving, prijs etc bepaald.

Prijs wijzigingen kunnen op twee manieren worden aangepast:
(Let op, maak altijd eerst een back-up alvorens u grote wijzigen doorvoert!)

  • Per artikel in de artikel lijst
  • Per artikelgroep (instellingen / constanten 1 / tab speciaal, wijzigen prijzen artikelen)
  • Per leverancier  (instellingen / constanten 1 / tab speciaal, wijzigen prijzen artikelen)

Klanten exporteren uit het programma kan via klanten (F2) kies de knop export. Kies voor excel of open office (het gratis kantoorpakket)

Klanten importeren kan via instellingen / constanten 1 / tab speciaal. Let op!! Wanneer u klanten importeert wordt het huidige klanten bestand overschreven!!
(Bij een artikel import wordt er niet overschreven)

Ja dat kan ga naar instellingen / constanten 1 / tab speciaal, kies artikelen importeren, kies toevoegen en vul alle benodigde velden in of kies onderaan in het venster ”standaard import” als het om een excel gaat die eerder uit het programma is geexporteert, kies alleen nog het juiste opgeslagen excel bestand.

Daarvoor gaat u naar instellingen / constanten 1 / tab “algemeen”. U kunt hier uw unieke bedrijfs-id en wachtwoord invullen.

 

Als u het correct heeft ingevoerd, komt er een ”i” teken tevoorschijn zoals bij de volgende afbeelding: 

Zodra er een update beschikbaar is kunt u daarop klikken en heel eenvoudig updaten.

Ga naar instellingen / constanten 1 / tab “btw” daar klikt u op toevoegen.

Hier kunt u zelf invullen vanaf welke datum het btw-tarief ingaat (in dit geval 01-01-2019). Bij ”Btw Hoog” vult u 21,00 in en bij ”Btw Laag” 9,00. Einddatum is niet verplicht in te vullen. Zodra u klaar bent klikt u op ”OK”

Ga hiervoor naar instellingen / constanten 1 / tab “speciaal” en dan naar ”Wijzigen Prijzen Artikelen”.

Zodra u op ”Wijzigen Prijzen Artikelen” klikt komt de volgende afbeelding tevoorschijn:

Als u voor alle artikelen de prijs wilt verhogen kunt u een bepaalde percentage of een hoeveelheid Euro’s kiezen waarmee u de prijs verhoogd. U kunt ze niet beide invullen. Gaat het om een specifieke groep en/of leverancier? Dan kunt u die bovenaan selecteren.

Wanneer u de software op een nieuwe computer wilt zetten kunt u dit op de volgende manier doen:

  1. Maak van uw oude computer een back-up van uw data op een usb stick. (alleen data)  (https://espos.nl/handleiding/ufaqs/hoe-maak-ik-een-back-up/)-
  2. Installeer de demoversie op de nieuwe computer (www.kassasoftware.nu voor ARJsoftware en www.usefulsoftware.nl voor usefulsoftware)
  3. Installeer de update die u van ons heeft ontvangen via de mail. (geen update ontvangen? Neemt u even contact op met de helpdesk)
  4. Steek de usb stick in de nieuwe computer.
  5. Kopieer alle bestanden van de back-up die u net heeft gemaakt naar de map naar de DATA map van ARJsoftware of Usefulsoftware van uw nieuwe computer.
  6. Wanneer u de melding ontvangt van de computer dat deze map al bestaat en of u de bestanden moet overschrijven klik u op Ja. (let op dat u naar de C schijf kopieert en niet naar de usb stick)
  7. U kunt nu de software starten vanaf de snelkoppeling van uw bureaublad. Alle gegevens van de oude computer staan nu op de nieuwe.
  8. Aangezien dit een nieuwe computer is, staan waarschijnlijk uw instellingen naar uw (bon)printer niet meer juist.
  9. Installeer uw hardware (randapparatuur) op de nieuwe computer.
  10. Ga naar instellingen, constanten1, afdrukken en vul de gegevens van uw (bon)printer in

Aan het begin van de dag opent u boven in het scherm “Dagtotaal”

Klik hierna op toevoegen

De datum van vandaag wordt automatisch ingevoerd.
Vul het bedrag in waarmee u de dag in de kassa begint

Klik op ok
**********************************************
Aan het eind van de dag
Opent u dagtotalen wederom en aan de rechterzijde ziet u nu wat er die dag contant en per pin is afgerekend.  Tevens ziet u hoeveel u in de kassalade aan contant zou moeten hebben.

Nu gaan we de kas tellen:
Klik hiervoor op Tellen Contanten

Hier vult u in wat u in de kas heeft.
Als u goed heeft geteld, staat er bij Totaal geteld en Totaal door de kassa geteld exact hetzelfde bedrag en klopt dus uw kas.

Wanneer u tekort of teveel heeft zijn er een aantal mogelijkheden:

  1. U heeft verkeerd geteld.
  2. U heeft een bon per ongeluk als contant aangeslagen terwijl dit pin had moeten zijn.
  3. U heeft een bon per ongeluk als pin aangeslagen terwijl dit contant had moeten zijn.
  4. U heeft geld uit de kas gehaald maar vergeten dit te boeken bij “boekingen”.
  5. U heeft geld in de kas gedaan maar vergeten dit te boeken bij “boekingen”

Mogelijke oplossingen:

  1. Opnieuw tellen
  2. Open de bewuste bon via Bonnen, zoek de bon, klik op de bon en klik op wijzigen. De bon wordt nu weer geopend in uw kassascherm. Klik op pin, en de bon wordt als pin weg geboekt.

  3. Open de bewuste bon via Bonnen, zoek de bon, klik op de bon en klik op wijzigen. De bon wordt nu weer geopend in uw kassascherm. Klik op contant, en de bon wordt als contant weg geboekt.
  4. Open Dagtotalen en klik op van kas naar bank. Vul het bedrag in dat u uit de kas heeft gehaald en druk op ok
  5. Open Dagtotalen en klik op Van Bank naar Kas en vul het bedrag in dat u in de kas heeft gedaan

Een barcode is niets anders dan een lettertype.

Wanneer u cijfers ziet in plaats van een barcode bij het printen van een label heeft u niet het juiste lettertype geïnstalleerd.

Het lettertype “barcode” installeert u op de volgende manier:

Open de verkenner en open de map van de kassasoftware
(c:\arjsoftware\software óf c:\usefulsoftware\espos)
In deze map zoekt u naar :

3OF9_NEW
DS-DIGI
DS-DIGIB
Ean-13b
Ean-13bh

U klikt met rechts op het eerste bestand en daarna met links op “installeren”
Dit doet u met alle 5 vermeldde bestanden hierboven.

Het lettertype “barcode” is nu geïnstalleerd.

Een tegoed bon aanmaken is mogelijk, hiervoor dienen er wel een aantal zaken te zijn ingesteld (Het kan overigens ook zijn dat de tegoed bon knop al aanwezig is afhankelijk van het moment van aankoop, zie het kassavenster F10)

Het aanmaken van de tegoed bon knoppen begint door eerst een artikelgroep aan te maken “tegoed bon” ga naar instellingen / artikelgroepen, kies toevoegen.

De artikelgroep is aangemaakt, ga nu naar artikelen en maak een artikel aan door te klikken op toevoegen:

Klik op “speciaal” in het artikel.

Vink aan “korting btw check” gevolgd door OK. Het artikel voor het uitgeven van een tegoed bon is nu aangemaakt. We gaan nu het inname artikel voor de tegoed bon aanmaken.

We maken nog een artikel aan, de instellingen zijn precies hetzelfde als het zojuist aangemaakte tegoed bon artikel, het verschil zit in de omschrijving en als extra aanvinken “negatief”

Vergeet niet om in dit artikel bovenin nog te klikken op het tabblad “speciaal” en aan te vinken “btw check” (zodoende neemt het artikel de btw over van de retour artikelen)

Er zijn nu twee artikels aangemaakt: tegoed bon waarde en tegoed bon inname.

Nu gaan we nog knoppen aanmaken in het kassavenster, we gaan naar de kassa F10. En klikken op een groep waar we de knop willen plaatsen en vinken de checkbox aan.

Klik op een “vrije snelknop” en kies het artikel die u wilt koppelen aan de knop, in dit geval (voorbeeld) artikel 31 de tegoed bon.

Herhaal dit ook voor het andere artikel namelijk de tegoed bon inname.

As de beide knoppen zijn aangemaakt kunnen ze gebruikt worden, we geven hieronder een voorbeeld
Artikel 25 een blouse wordt terug gebracht door de klant, u slaat artikel 25 aan en let op u kiest voor aantal -1 zodat het item terug geboekt wordt naar de voorraad. Vervolgens gaan we het tegoed artikel gebruiken (knop) lees verder hieronder.

We maken nu gebruik van de aangemaakte snelknop “tegoed bon uitgifte” en vullen als bedrag het bedrag in van het artikel. Het totaal bedrag van de bon dient uit te komen op 0. De bon wordt aangemaakt en kan worden meegegeven aan de klant.

Hoe werkt de inname van de tegoed bon? Hieronder een voorbeeld. Een klant koopt artikel 21 een blouse van: €150 en wil graag de tegoed bon gebruiken. Klik op de knop tegoed bon inname en vul het tegoed bedrag in, dit bedrag wordt dan in mindering gebracht van het totaal.

=


Voorbeeld: het tegoed laten we zeggen 109.95 is meer dan de aankoop, pas dan opnieuw de tegoed bon uitgifte knop toe en vul het restant bedrag in zodat er tegoed over blijft voor een ander moment


E-mailen vanuit het programma?
(Zorg dat email juist is ingesteld bij instellingen / constanten 1 / tab email sms)

Het programma maakt gebruik van “standaard emails” deze standaard mails kunt u aanmaken via instellingen / standaard email/sms.


Load More

Netwerk:

Gebruik van de kassasoftware “over het netwerk”

Wanneer u met meerdere computers binnen hetzelfde netwerk wilt werken dan kunt u dit via onderstaande methode instellen.

Standaard wordt onze kassasoftware geïnstalleerd op de C schijf.
Wanneer u de verkenner opent, ziet u aan de linkerzijde de knop “Deze pc” (de verkenner is het mapje onder in uw balk)


Klikt u op deze pc.

U ziet nu aan de rechterzijde alle schijven die in uw computer zitten, waaronder ook de C schijf.

Dubbelklik op deze C schijf

U ziet nu de mappen die zich op de C schijf bevinden.

U ziet nu óf de map ARJsoftware óf de map Usefulsoftware.

Klik nu met rechts op een van deze mappen en met links op eigenschappen

Klik op het tabblad delen

Klik op Delen

Klik op het pijltje naast het witte vlak

Selecteer “iedereen” en klik daar op

Klik op toevoegen

“iedereen” staat nu in het vak eronder.
Klik op Lezen

Klik op Lezen/schrijven

Klik op Delen

De map wordt  nu gedeeld over het netwerk.

LET OP.:
De map naar de kassasoftware staat nu volledig open.
Indien u “gratis” wifi aanbied aan uw klanten zorg er dan voor dat de klanten NIET in hetzelfde netwerk zitten als u maar een eigen netwerk hebben.
Dit kunt u doen door het gastennetwerk in uw modem aan te zetten.
Raadpleeg hiervoor uw ict bedrijf.


Nu we de map van kassasoftware hebben gedeeld moeten we vanaf de 2e computer nog verbinding maken met de software.

Dit doet u als volgt:

Open de verkenner op de 2e computer
In de linker rij ziet u het woord “Netwerk”
Klik hier met links op.
Aan de rechterzijde ziet u nu alle gedeelde mappen en apparatuur op uw netwerk.
Indien het delen van de map “ARJsoftware” óf Usefulsoftware is gelukt ziet u deze aan de rechterzijde.

Klik op de map ARJsoftware
Klik op de map “software”

In deze map ( even naar beneden bladeren ) ziet u het bestand “Espos.exe”
klik hier met rechts op en daarna met links op Kopieer naar bureaublad ( snelkoppeling maken )

Er is nu een snelkoppeling gemaakt op uw bureaublad en u kunt door deze te openen werken in de kassasoftware.
Alle data wordt opgeslagen op de hoofdcomputer.

OF:

Klik op de map Usefulsoftware
Klik op de map “Espos”

In deze map ( even naar beneden bladeren ) ziet u het bestand “Espos.exe”
klik hier met rechts op en daarna met links op Kopieer naar bureaublad ( snelkoppeling maken )

Er is nu een snelkoppeling gemaakt op uw bureaublad en u kunt door deze te openen werken in de kassasoftware.
Alle data wordt opgeslagen op de hoofdcomputer.

Vergeet nooit een back-up te maken van uw data!

Heeft u géén verstand van netwerken?
Vraag dan s.v.p. of uw ICT beheerder de IP server voor u kan instellen!
Indien u geen ict beheerder heeft kan onze helpdesk dit ook voor u doen. De kosten voor het instellen bedragen € 35,=

Allereerst is het belangrijk om te weten wat het IP adres is van uw computer waar de kassasoftware is geïnstalleerd.

Het juiste IP-adres kan worden opgehaald met
Windows-knop + R – opdracht regel cmd – ipconfig

Het is belangrijk dat het IP-nummer van de computer niet wijzigt.
Stel daarom uw computer in met een “vast” ip adres.

In uw kassasoftware map ( verkenner ) vind u het programma IPSRVMGR.exe.

Voer IPSRVMGR.exe uit als administrator
(klik met de rechtermuisknop op IPSRVMGR.exe en kies als administrator uitvoeren)

Kies voor “Install Service”

Het IP-adres en de poort worden weergegeven in het scherm.

Open het bestand Connection.ini (in de map software of espos van de kassasoftware)
Open deze in het kladblok en controleer het bestand connection.ini of het juiste IP-adres is ingevuld. (het ip adres van de hoofdcomputer)

Ga naar de map RMAdmin

start rmadmin.exe (mocht deze niet starten dan jxpiinstall.exe installeren (java))

klik op connection – connect to IP server

gebruiker: administrator zonder wachtwoord
server: localhost:2339

rechtermuisknop op ip_espos.dll en kies voor “Unregister Data Manager”

rechtermuisknop op data manager en kies voor “Register Data Manager”

selecteer ip_espos.dll

Stel de time-out in op 60.000

Maak een snelkoppeling naar espos-ip.exe op de hoofdcomputer en plaats deze op het bureaublad.

Open de snelkoppeling ( die u net gemaakt heeft ) op de netwerk computer om het programma te starten.

Maak ALTIJD een backup voor uw wijzigingen aanbrengt!

Load More

Randapparatuur:

Welke pinautomaten zijn te koppelen:

Momenteel kunt u alleen de pinautomaat koppelen als dit een automaat betreft van CCV namelijk de VX520 + VX820 (smart) of een ouder model de VX570 + VX810.
De code om de pin-koppeling te gebruiken in het kassa programma kunt u bij ons aanvragen.
De pin-koppeling kost eenmalig €69,95. ex btw.

Installeren van een pinautomaat:

CCV dient de automaat in te stellen zodat u gebruik kunt gaan maken van onze pin-koppeling.
Neemt u svp contact op met CCV om te verifiëren of uw pinautomaat is ingesteld om gekoppeld te worden

Wanneer de koppeling door CCV is ingesteld, dient u de software en drivers te installeren.
U kunt deze hier downloaden.
De pinautomaat dient op de computer aangesloten te worden middels een USB kabel.
Ons advies is om de kabel te gebruiken die door CCV wordt geleverd.
Kabels van slechte kwaliteit kunnen storing veroorzaken of er voor zorgen dat uw pinautomaat helemaal niet bereikbaar is.

Als de drivers zijn geïnstalleerd: 

Klik op INSTELLINGEN
klik op  CONSTANTEN 2
klik op het tabblad KOPPELINGEN
klik op CCV 2traps

Er wordt nu om een code gevraagd.
Deze code heeft u ontvangen via de mail.
Wanneer u deze nog niet heeft ontvangen, neemt u dan contact op met de verkoop of helpdesk.


Vul de ontvangen code in
Alle instellingen worden nu automatisch ingevuld.
9 van de 10 keer zijn deze juist.

klik op TEST om te kijken of de pinautomaat benaderd kan worden.
Indien alle instellingen juist staan, ziet u OK staan.
Klik op OK om het scherm af te sluiten

Mocht de pinautomaat (nog) niet werken, neemt u dan even contact op met de helpdesk.

Aangeschaft bij ons:

Randapparatuur die bij ons is aangeschaft wordt ondersteund door onze helpdesk.
Wanneer u problemen heeft met het installeren en/of installeren kunt u, indien het u zelf niet lukt, de helpdesk hiervoor bellen.

Aangeschaft bij andere leverancier:

Voor de installatie van randapparatuur die NIET bij ons is aangeschaft verwijzen wij u naar de leverancier van uw apparatuur.
Echter:
Wanneer dit niet (meer) mogelijk is, kunt u onze helpdesk vragen dit voor u te doen.
LET OP: 
Voor hulp bij installeren van hardware die niet bij ons is gekocht worden kosten in rekening gebracht! 
De helpdesk zal u hier ook op wijzen.
Wanneer u akkoord gaat, zal onze helpdesk proberen uw eigen hardware te installeren en/of uw probleem op te lossen.
De factuur ontvangt u achteraf a € 25,= per half uur ex btw.(Eerste half uur wordt in altijd in rekening gebracht)

Load More

Randapparatuur:

Welke pinautomaten zijn te koppelen:

Momenteel kunt u alleen de pinautomaat koppelen als dit een automaat betreft van CCV namelijk de VX520 + VX820 (smart) of een ouder model de VX570 + VX810.
De code om de pin-koppeling te gebruiken in het kassa programma kunt u bij ons aanvragen.
De pin-koppeling kost eenmalig €69,95. ex btw.

Installeren van een pinautomaat:

CCV dient de automaat in te stellen zodat u gebruik kunt gaan maken van onze pin-koppeling.
Neemt u svp contact op met CCV om te verifiëren of uw pinautomaat is ingesteld om gekoppeld te worden

Wanneer de koppeling door CCV is ingesteld, dient u de software en drivers te installeren.
U kunt deze hier downloaden.
De pinautomaat dient op de computer aangesloten te worden middels een USB kabel.
Ons advies is om de kabel te gebruiken die door CCV wordt geleverd.
Kabels van slechte kwaliteit kunnen storing veroorzaken of er voor zorgen dat uw pinautomaat helemaal niet bereikbaar is.

Als de drivers zijn geïnstalleerd: 

Klik op INSTELLINGEN
klik op  CONSTANTEN 2
klik op het tabblad KOPPELINGEN
klik op CCV 2traps

Er wordt nu om een code gevraagd.
Deze code heeft u ontvangen via de mail.
Wanneer u deze nog niet heeft ontvangen, neemt u dan contact op met de verkoop of helpdesk.


Vul de ontvangen code in
Alle instellingen worden nu automatisch ingevuld.
9 van de 10 keer zijn deze juist.

klik op TEST om te kijken of de pinautomaat benaderd kan worden.
Indien alle instellingen juist staan, ziet u OK staan.
Klik op OK om het scherm af te sluiten

Mocht de pinautomaat (nog) niet werken, neemt u dan even contact op met de helpdesk.

Aangeschaft bij ons:

Randapparatuur die bij ons is aangeschaft wordt ondersteund door onze helpdesk.
Wanneer u problemen heeft met het installeren en/of installeren kunt u, indien het u zelf niet lukt, de helpdesk hiervoor bellen.

Aangeschaft bij andere leverancier:

Voor de installatie van randapparatuur die NIET bij ons is aangeschaft verwijzen wij u naar de leverancier van uw apparatuur.
Echter:
Wanneer dit niet (meer) mogelijk is, kunt u onze helpdesk vragen dit voor u te doen.
LET OP: 
Voor hulp bij installeren van hardware die niet bij ons is gekocht worden kosten in rekening gebracht! 
De helpdesk zal u hier ook op wijzen.
Wanneer u akkoord gaat, zal onze helpdesk proberen uw eigen hardware te installeren en/of uw probleem op te lossen.
De factuur ontvangt u achteraf a € 25,= per half uur ex btw.(Eerste half uur wordt in altijd in rekening gebracht)

Load More

Espos:

De tafel indeling kan aangepast worden via instellingen / indeling tafel (afhankelijk van de naam van de button)

Maak eventueel ook gebruik van de volgende tags zodat dit op de button / tafel wordt getoond:

[aanhef] – geeft naam van de klant weer
[bedrag] – geeft bedrag weer
[geholpendoor] geeft naam van de medewerker weer

Ja dat kan, ga naar instellingen / constanten 1 / tab artikelen, vink aan ”met marge artikelen werken”.
U dient u marge artikelen netjes op te voeren in de voorraad, ga naar artikelen voeg hier het marge artikel toe.
Kies BTW 0, Marge artikel ”hoog” en vergeet niet een inkoop en verkoop prijs in te geven.

Mocht u nog geen artikelgroep hebben aangemaakt voor uw marge product ga da naar instellingen / artikelgroepen en voeg hier de nieuwe groep toe. Als extra kunt u aangeven
”als de voorraad van 1 naar 0 gaat dan artikel op oud” dit is een optie om vervuiling van het artikelbestand tegen te gaan ingeval u altijd 1 uniek marge product verkoopt.

Load More

Esgarage:

Ga naar het klanten overzicht (F2) zie ”auto toevoegen” (afhankelijk met welke voertuigen u werkt)

Ga naar de navigatiebalk en klik op de ”Kassa F10”, daar kiest u een artikel waarvoor u een Werk Order wilt aanmaken. Daarna kiest u een klant voor wie de Werk Order bestemd is.  Als u dat heeft gedaan klikt u onderin op ”Werk Order”.

Nadat u een Werk Order heeft aangemaakt krijgt u een voorbeeld te zien van hoe het eruit gaat zien. Ga terug naar de navigatiebalk en klik op ”Werk Order”.Hier ziet u wanneer de Werk Order is aangemaakt en om welke product(en) het gaat. Wanneer u per ongeluk iets verkeerd heeft ingevoerd dan kunt u het altijd nog aanpassen bij ”Wijzigen Werk Order”

 

Ga naar de navigatiebalk en klik op de Kassa (F10), daar kiest u een artikel waarvoor u een Offerte wilt aanmaken. Daarna kiest u een klant voor wie de Offerte bestemd is.  Als u dat heeft gedaan klikt u onderin op ”Offerte”.

Nu krijgt u een voorbeeld te zien van hoe het eruit ziet. Ga terug naar de navigatiebalk en klik op ”Offerte”. Hier ziet u wanneer de Offerte is aangemaakt en om welke product(en) het gaat. Als u per ongeluk iets verkeerds heeft ingevuld kunt u het nog altijd wijzigen bij ”Wijzigen Offerte”.

Ga naar de navigatiebalk en klik op de Kassa (F10), daar kiest u een artikel waarvoor u een Factuur wilt aanmaken. Daarna kiest u een klant voor wie de Factuur bestemd is.  Als u dat heeft gedaan klikt u onderin op ”Factuur (F9)”.

Nu krijgt u een voorbeeld te zien van hoe het eruit ziet. Ga terug naar de navigatiebalk en klik op ”Bonnen F11”. Hier ziet u wanneer de Factuur is aangemaakt en om welke product(en) het gaat. .Als u per ongeluk iets verkeerds heeft ingevuld kunt u het nog altijd wijzigen bij ”Wijzigen Factuur”

 

 

.

 

 

Load More

Essalon:

Er zijn verschillende klantenkaarten beschikbaar in het programma (instellingen / constanten 1 / tab salon)
Standaard staan er een aantal klantenkaarten aan zie F2 klanten overzicht:

Zelf een klantenkaart aanmaken? Dit kan via instellingen / constanten 2 / tab klanten, vink aan algemene opmerkingskaart gebruiken.
Via instellingen kunt u de kaart aanmaken (instellingen / klantenkaart (afhankelijk welke naam u de kaart heeft gegeven)

Jazeker dat kan, zie onderstaande video. Klik op de video om te starten.

Dat is mogelijk wanneer u werkt met de Essalon “cloud”  agenda, tevens krijgt u hier dan een agenda app bij.
(De kosten voor de cloud agenda + app zijn slechts 4,95 per maand. Voor 2,- extra kunt u ook uitbreiden naar online afspraken)

Ja dat kan wanneer u met de Essalon online afspraken zou werken. Uw klanten kunnen dan online via uw website of bijvoorbeeld facebook een afspraak inplannen.
U kunt de agenda zo instellen dat u zelf de regie houd over de boekingen!
(De kosten voor onbeperkt online afspraken + agenda app zijn slechts 6,95 per maand)

E-mailen vanuit het programma?
(Zorg dat email juist is ingesteld bij instellingen / constanten 1 / tab email sms)

Het programma maakt gebruik van “standaard emails” deze standaard mails kunt u aanmaken via instellingen / standaard email/sms.


Load More

Drivers & software

Star TSP printer driver   

 

Senor GTP180 printer driver

MetapaceT3 printer driver   

 

Epson printer driver

 

Sam4s printer driver

Dymo450 Labelprinter driver   

 

Openoffice  (o.a. Excel / Word)

 

Teamviewer  (Quick support)

CCV VX520 Driver

Neem contact op

Wij zijn per e-mail en telefonisch bereikbaar

Ons adres

Machlaan 5, 9761TK, Eelde, Groningen

Contact met de helpdesk?

Ma - vr, 9:00-17:00
Telefoon: +31 085 210 1809
E-mail: helpdesk@espos.nl
www.voordeligekassa.nl

Neem contact op